19 augustus 2024
De eerste ontwerper van serviezen èn decors bij Regout was Johan Lint.
Werden tot dan toe de modellen en de decors bij afzonderlijke afdelingen verzorgd, Johan Lint ontwierp zowel het model als het decor. U ziet hier het servies Jacoba uit 1918 met decor 1494.
Het ontwerp is een overgang tussen Art Nouveau en Art Déco.
5 februari 2024
1924-2024 100 JAAR!
In april 2024 is het 100 jaar geleden dat Willem Jacob Rozendaal als “ontwerp-teekenaar” in dienst trad bij De Sphinx in Maasticht. Hij reageerde op een advertentie in een landelijk dagblad en bood zichzelf aan als “Handig decor. Ontwerper”. Bij de Sphinx veronderstelde men dat het hier ging om een ontwerper van aardewerkdecors in plaats van een algemeen decoratief ontwerper, wat Rozendaal met de afkorting beoogde te zeggen. Ondanks dit misverstand werd Rozendaal in april 1924 in dienst genomen als ”ontwerp-teekenaar’’. Hij ontwierp tot 1928 zowel aardewerk voorwerpen als decors van al bestaand, maar nog niet geglazuurd, aardewerk. Van zijn hand is o.a. het iconische servies Serail, duidelijk beïnvloed door de Arabische wereld, zowel wat betreft de vormen, de decors als de naamgeving.
In het MAG museum is een uitgebreide collectie aardewerk, maar ook glaswerk, ontworpen door Willem Jacob Rozendaal te bewonderen.
Tekst uit: J.W. Rozendaal 1899-1971. Rob Driessen e.a.. Uitgeversmaatschappij Walburg Pers B.V. Zutphen. 1998
18 mei 2023
Eén van de zeldzamere glasserviezen ontworpen door Willem Jacob Rozendaal betreft het likeurstel Berneaux uit 1934. In het standaardwerk Kristalunie Maastricht van A. van der Kley-Blextoon is alleen een tekening van dit likeurstel afgebeeld, geen foto. Op deze tekening is de naam vermeld van Walthauser , Amsterdam (Fresco). Waarschijnlijk een firma die opdracht heeft gegeven voor het ontwerp en fabricatie van dit likeurstel. Het gebeurde wel vaker dat er voor groothandels en winkels specifieke ontwerpen gemaakt werden, waarvan enkele zo goed geslaagd waren dat ze later in de collectie van de Kristalunie opgenomen werden.
De vorm van de likeurglazen van dit stel zijn de omgekeerde versie van de karaf. W.J. Rozendaal gebruikte dit vaker voor zijn ontwerpen, zie bijvoorbeeld bij het likeurstel Traditie uit 1933. Hierbij zijn de voetjes van de glaasjes gelijk aan de omgekeerde stop van de karaf.
Van het likeurstel Berneaux is tot nu toe alleen de in de kleur Fumi uitgevoerde versie bekend.
28 maart 2023
Van 25 maart t/m 20 augustus kunt u in het Kustmuseum in Den Haag de expositie Vlaams expressionisme (heerlijke herinneringen) bezoeken, Hier zijn schilderijen van o.a. Gustave De Smet (1877-1939) en Frits Van den Berghe (1883-1939) te zien. Natuurlijk ontbreekt ook het werk van Edgar Tytgat (1879-1957) niet.
In het MAG museum in Ruurlo kunt u ook werk van Edgar Tytgat bewonderen. In 1914 gaf de Société Céramique Maestricht een drietal borden uit ter herinnering aan het bombardement door de duitsers op Antwerpen. Één van deze drie borden is een ontwerp van Edgar Tytgat, gesigneerd met de letters ET. Op de achtergrond van deze afbeelding is het bombardement op Antwerpen te zien.
Na dit bombardement vluchtten een miljoen belgen naar Nederland. Deze werden aanvankelijk het open armen ontvangen, waarom dit veranderde hoort u in het MAG museum.
22 december 2022
Ter gelegenheid van allerlei gebeurtenissen zijn er heel veel items in Maastricht vervaardigd. Alleen al voor de Olympische Spelen die in 1928 in Amsterdam zijn gehouden zijn er veel herdenkings borden en zelfs theepotten ontworpen, Van de meeste zaken is alleen bekend waar ze vervaardigd zijn. Alleen van één wandbord is bekend dat Willem Jacob Rozendaal de ontwerper was. Dit bord is gemaakt bij Petrus Regout, en is een officiele uitgave van het NOC.
De theepotten zijn ook uitgebracht te gelegenheid van de Olympische Spelen in 1928. Ze zijn gemaakt bij MOSA, maar er is niet bekend wie de ontwerper hiervan geweest is, Het materiaal is porselein, in tegenstelling van veel theepotten uit deze periode, meestal zijn deze gemaakt in aardewerk. Van deze theepotten is bekend dat ze in verschillende kleuren vervaardigd zijn, Naast zwart en wit ook in rood, oranje en geel.
Door op de foto te klikken vergroot u deze.
22 december 2022
Eén van de meest iconische ontwerpen bij MOSA van Edmond Bellefroid is ongetwijfeld het mokkaservies Noblesse. Ontworpen in 1957 en bekroond met tal van onderschijdingen.
- Signe D'or Brussel
- Certificaat Gulden Vorm, Jaarbeurs Utrecht
- Zilveren medaille, Expo Brussen
- Gouden Kenteken, de 'Vereniging ter beoordeling van de kwaliteit van de industriële schepping".
Beschreven in de catalogus bij de tentoonstelling "Mosa Design", gehouden van 25 januari 2019 tot 1 september 2019 in het Centre Céramique in Maastricht. Hieronde de volledige tekst bij dit ontwerp.
"Het sierlijke servies Noblesse, dat Edmond Bellefroid in 1957 voor Mosa heeft gecreërd, laat pas echt een staaltje zien van de mogelijkheden die porselein aan de ontwerpers van serviezen biedt.
Noblessen zet de stijgende lijn van Norma verder door, het servies is slanker en uitgerekter dan haar voorgangers. Het bolvormige verdwijnt en de handvaten zijn dunner, hoekiger, gracieuzer. De vorm lijkt het te winnen van de functionaliteit wat vooral bij de koffiepot tot uitdrukking komt. Bellefroid zocht een nieuwe grens op, maar de functionaliteit bleef absoluut belangrijk voor hem. Noblesse is een ultieme, sierlijke symbiose van vorm en functie, ontdaan van onnodige ballast, waar alleen het subtiele lijnenspel van het porselein de schoonheid probeert te vangen". Tot zover de tekst uit de catalogus.
16 juli 2022
Bij een eerste blik op deze theepot denk je niet aan Maastricht Aardewerk, maar veel eerder aan het keramiek van de Britse ontwerpster Clarice Cliff die leefde van 1899 tot 1972. Zij ontwierp keramiek en haar stijl uit de dertiger jaren vind je terug in deze theepot uit 1934. De naam van dit model is Westminster en het decornummer is SV 681 C, In de collectie van het MAG museum bevinden zich ook een suikerpot met decornummer 2099 en een aantal serviesdelen zonder decor.
1 juli 2022
Eén van de grootste glasontwerpen van WillemJacob Rozendaal is de vaas Mantina uit 1931, met een hoogte van 37,5 cm. Deze vaas is uitgevoerd in de kleur Groen, maar werd ook gemaakt in de kleuren Paars, Vert-chine, Fumi en Amber, Dit is één van de zeldzamere vazen van Rozendaal.
9 maart 2022
Dit kwam vroeger bij verjaardagen en andere hoogtijdagen op tafel. De bowlpot, met zelfgemaakte bowl.
Willem Jacob Rozendaal heeft er voor de Kristalunie in Maastricht een aantal (6) ontworpen.
In 1931 ontwierp hij het meest iconische Bowlstel Panacee, met de voor Rozendaal kenmerkende open knop. Uitgevoerd in de kleuren Fumi, Paars, Vert-chine en Amber en gemaakt in de maten 3 en 5 liter. Panacee is te zien in het MAG museum in verschillende kleuren en maten.
In 1934 ontwierp Rozendaal het hier getoonde Bowstel Mouse. Dit bowlstel is onlangs in de kleur Amber toegevoegd aan de collectie van het MAG museum en dus nu te zien. Het stel is compleet met de vaak ontbrekende onderschotel en bowllepel.
1 maart 2021
Het is fijn om weer open te zijn en enthousiaste bezoekers te ontmoeten. De afgelopen tijd zijn wij op zoek geweest om de collectie aardewerk, porselein en glas aan te vullen. De komende tijd zullen wij op deze plaats nieuwe items laten zien.
Als eerste het limonadestel Orangeade uit 1938. Eén van de vele ontwerpen van Willem Jacob Rozendaal. Uitgevoerd in blank glas en versierd met een opspuittechniek "Glanulé" in de kleur oranje. Deze techniek werd in 1937 voor het eerst gebruikt bij het bekende Oranjevaasje van W,J, Rozendaal. Dit limonadestel bestaat uit een kan en bijbehorende glazen.
19 september 2021
Een verrassing was het dit koffieservies met een onbekend decor te vinden. Het koffieservies is het iconische Tête-à-Tête uit 1983 van de bekende Belgische ontwerper Pieter Stockmans. Dit servies is oorspronkelijk uitgebracht ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van MOSA.
Het oorspronkelijke servies was uitgevoerd in wit porselein met een dun blauw randje. Dit blauw werd al snel in de keramiekwereld "Stockmans blauw" genoemd. Dit blauw is het merkteken van Stockmans geworden.
Groot was de verrassing dit servies te zien met een voor ons onbekend decor. Natuurlijk willen wij dan altijd meer weten; naam van het decor en de naam van de ontwerper. Dus, contact gezocht met Piet Stockmans, maar tot onze verbazing moest ook hij toegeven dat ook hij het decor nog nooit gezien had. Wel was hij het met ons eens dat de ontwerper van dit decor waarschijnlijk Jef Schijns moest zijn. Het decor moet van na 1989 zijn, omdat Stockmans toen MOSA verliet.
25 augustus 2021
Gelukkig vinden veel bezoekers weer de weg naar het MAG museum.
Natuurlijk zijn wij altijd bezig om onze collectie uit te breiden en natuurlijk het liefst met unieke items. Soms komen wij voorwerpen tegen die alleen maar vraagtekens oproepen. Is het Maastrichts? Is het van W.J. Rozendaal? De hieronder afgebeelde kannen vonden wij op twee plaatsen. Dus niet tegelijk. De kleuren deden direct aan Willem Jacob Rozendaal denken, maar ook de oren vonden wij typisch voor Rozendaal.
Toch is dit geen ontwerp van Rozendaal. De uiteindelijke uitkomst vertellen wij u graag als u het MAG museum bezoekt.
17 juni 2021
We zijn weer open!
Afgelopen weekend hebben we weer de eerste bezoekers mogen verwelkomen. Het was een fijn weerzien!
Er zijn weer verschillende nieuwe items te bewonderen. Zowel op het gebied van glas als van aardewerk.
Nieuw is onder andere een rode Algol vaas uit 1931 van de hand van Willem Jacob Rozendaal. Rood is de meest zeldzame kleur in het Maastrichtse glas. Zeldzaam, omdat het maar één jaar geproduceerd is, n.l. alleen in 1931.
Bij het aardewerk hebben we een zeldzaam wandbord, handbeschilderd door Edmond Bellefroid uit 1937 aan de collectie toe kunnen voegen. Een imposant bord, zowel door de afbeelding, als door het formaat. De titel van het bord is Salomé en het laat een drietal oosters getinte figuren zien. Van bord is verder nog weinig bekend, dus dit vraagt nog verder speurwerk.
Dus: kom kijken. Het MAG museum is iedere donderdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13:00 tot 17:00 uur geopend.
11 februari 2021
Buiten schijnt een heerlijk zonnetje, maar in het cultuurlandschap is het grauw en grijs. Het MAG museum zit alweer heel wat weken dicht en wat missen wij onze bezoekers. Al tijden geen enthousiaste reacties, boeiende vragen en warme bezoeken.
Maar eens zal het weer beter gaan. Om u alvast wat in een betere stemming te brengen, plaatsen wij een foto van een aantal van de de laatste aankopen van keramiek van Willem Jacob Rozendaal. Rozendaal heeft maar vier jaar, van 1924 tot 1928, voor Regout/de Sphinx aardewerk en decors ontworpen, maar heeft een imposante collectie nagelaten. In deze periode was hij, zoals zovele van zijn Kunstbroeders, geïnspireerd door Oosterse en Arabische motieven. Heel erg herkenbaar in veel van zijn ontwerpen.
Op de foto, v.l.n.r. de dekselpot Adwaita met het decor Tebris uit 1926, het dekselpotje Zeeland met het decor Sjiras uit 1927 en de waterkan model Amsterdam met decor Isfaham uit 1927. De modellen Zeeland en Amsterdam waren modellen die al bestonden toen Rozendaal in 1924 begon bij Regout/de Sphinx. Rozendaal ontwierp de decors hiervoor en hij had de beschikking over een drietal schilderessen die naar zijn voorbeeld de decors aanbrachten.
Op deze foto ziet u de drie schilderessen aan het werk. Ook ziet u op deze foto het kannetje Amsterdam met decor Isfaham.
Wij hopen u binnenkort weer te mogen ontvangen. Tot die tijd: pas goed op uzelf en uw medemens.
5 december 2020
Rond 1930 kwam de Société Céramique uit Maastricht met een nieuwe puddingvorm op de markt in een voor die tijd erg afwijkende vorm met de naam Diamant. De firma Gono van de Maizena zag hier wat in en liet de Société Céramique vorm en het bijbehorende onderbord decoreren met de naam Gono en Zena Mais in voor die tijd (Amsterdamse School) karakteristieke lettertypes. Een en ander is nu een door verzamelaars zeer gezocht ontwerp.
19 september 2020
In 1931 ontwierp Willem Jacob Rozendaal de in optiek geblazen vaas Granaat. Deze vaas werd door de Kristalunie uitgebracht in drie maten en in vijf kleuren, t.w. paars, amber, fumi, vert-chine en rood. Van deze vijf kleuren is rood de meest zeldzame. Rood is alleen gemaakt in 1931 en werd, omdat de belangstelling bij het publiek voor deze kleur heel matig was daarna niet meer geproduceerd. Smaken verschillen, maar bedenk wel dat de dertiger jaren crisis jaren waren, waardoor de minder opvallende kleuren beter scoorden.
18 september 2020
Zou er nu nog een fabrikant van koffie- en theeserviezen een servies de naam "Turk" geven? Nu is dat waarschijnlijk niet "Fancy" genoeg, maar in 1934 gaf de Société Céramique in Maastricht deze naam aan een nieuw servies.
Robert Fock schrijft hierover in zijn prachtige boek Maastrichtse serviezen 1917-1937: "De vorm van het Servies Turk is de meest traditionele van de serviezen van de Société Céramique uit deze periode. Het enige onderscheidende element is de uit twee ronde vleugels bestaande dekselknop. Maar de decoratie met getande bruine en oranje vlakken langs de bovenrand is zeer modern. Turk is zeer lang in productie gebleven, in elk geval tot na de oorlog, en net als Twente (een ander servies van de Société Céramique) met veel verschillende decoraties uitgevoerd."
Het bruin/oranje decor heet overigens York.
Dit servies is, naast veel ander Maastrichts aardewerk, porselein en glas, iedere donderdag, zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 uur te bewonderen in het MAG museum.
3 september 2020
In de collectie van het MAG museum bevinden zich ruim 700 glas items ontworpen door Willem Jacob Rozendaal. Regelmatig wordt deze collectie uitgebreid. Deze keer met een de Schaal Flora in de mooie kleur Vert-chine, ontworpen in 1929 door Rozendaal. Deze schaal is dus nu zo'n 90 jaar oud en is uitgevoerd in de kleuren Paars, Vert-chine, Fumi, Clair de Lune en Groen.
22 december 2019
Eén van de laatste aanwinsten van 2019. Een veertig centimeter hoge vaas van MOSA uit 1960. Het ontwerp heet Aïda en is ontworpen door de bekende Maastrichtse kunstenaar/ontwerper Edmond Bellefroid. Deze vaas is in 1960 bekroond met de Jaarbeurs Trofee van de Stichting "Gulden Vorm" en kreeg de Medaille d'Or du President du Senat d'Itali in Milaan. Dit is dus één van de vele bekroonde ontwerpen van Edmond Bellefroid'.
Later is deze vaas beschilderd door Jef Schijns en werd hij gebruikt als afscheidscadeau voor vertrekkende werknemers.
Hoeveel mensen deze vaas ontvangen hebben is niet bekend.
Vanaf nu dus te zien in het MAG museum.
16 november 2019
In het MAG museum vindt u een zeer uitgebreide collectie van glas ontworpen door Willem Jacob Rozendaal. Rozendaal bracht met zijn aantreden bij de Kristalunie in Maastricht grote veranderingen aan in het assortiment. Naast mooiere ontwerpen, nu gekenmerkt als "Design", bracht hij ook kleur in het glas. Tot 1928 bestond het assortiment voornamelijk uit blank zwaar geslepen kristal. Rozendaal bracht tien kleuren in Maastricht, waarvan Fumi de meest voorkomende kleur is. Zo'n 40% van het glas had deze kleur.
De meest zeldzame kleur is Rood. Rood is slechts één jaar op de markt gebracht. Alleen in 1931 vinden we deze kleur in de catalogi van de Kristalunie. Doordat er geen vraag was naar deze kleur is de productie hiervan al snel gestopt. In het MAG museum kunt u een collectie van zo'n 700 ontwerpen van Rozendaal bewonderen. van deze 700 items is er één in de kleur Rood. Het betreft de vaas genaamd Granaat. Gemaakt in 3 maten. In het MAG museum kunt u de kleinst van deze drie in Rood zien.
6 oktober 2019
Zo nu een dan lopen wij tegen een zeldzaam object aan. Nieuw in de collectie van het MAG museum is de zeldzame en grote vaas Calix. Deze vaas is in 1932 ontworpen door Willem Jacob Rozendaal voor de Kristalunie in Maastricht. Uitgevoerd in de subtiele kleur Fumi.
17 augustus 2019
Vrijwel dagelijks horen we van bezoekers aan het MAG museum dat ze van de verhalen achter de verschillende objecten minstens zoveel genoten hebben als van de objecten zelf. Kijk, daar doen we nu het voor. Ook wij genieten van bezoekers die erg verrast zijn door hetgeen ze te horen en te zien krijgen.
De laatste aanwinst die in het museum te zien is, heeft een lange reis gemaakt. Aangekocht op een veiling in de Verenigde Staten in de staat New Hampshire gelegen aan de oostkust boven New York. Het is een dekselpot ontworpen, en hoogst waarschijnlijk zelf beschilderd, door Willem Jacob Rozendaal in 1926. Op welke manier deze dekselpot in de VS terecht gekomen is hebben we nog niet kunnen achterhalen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat deze aan het begin van de vorige eeuw met emigranten van Nederland verhuisd is naar de andere kant van de oceaan.
Deze, nu dus 93 jaar oude dekselpot, heeft als modelnaam Adwaita, terwijl de decornaam Tebris is. Rozendaal had bij het ontwerpen en beschilderen van zijn ontwerpen een duidelijke voorkeur voor de wereld van het Midden-Oosten. Tebris (of Tabriz) is de hoofdstad van de provincie Oost-Azerbeidzjan gelegen in het noorden van Iran. Net als veel andere ontwerpen van W.J. Rozendaal, óók te zien in het MAG museum, zijn de gebruikte motieven oosters.
Het MAG museum is iedere donderdag, zaterdag en zondag geopend van 13:00 tot 17:00 uur. Voor groepen van 6 tot 18 personen zijn wij op verzoek ook buiten deze tijden geopend. Kijk voor eventuele afwijkende openingstijden altijd vóór uw bezoek op deze website bij Openingstijden
26 maart 2019
Vanaf 1 april tot 31 oktober rijdt de MORExpress tijdens de openingsdagen van het MAG museum heen en weer tussen Museum MORE Kasteel Ruurlo en het MAG museum. U kunt in- en uitstappen bij Museum MORE Kasteel Ruurlo, het treinstation, het Kerkplein bij de VVV en bij het MAG museum. Geniet van deze service u aangeboden door de Ruurlose ondernemers.
14 maart 2019
Een prototype van de Concorde theepot van Dick Lion. In het MAG museum kunt u nu dit futuristische ontwerp uit 1984 bekijken. Dick Lion was in 1984 lid van het Designteam van Mosa. Voor zover wij weten is deze theepot niet meer bij Mosa in productie geweest, maar is hij na het sluiten van de afdeling Serviezen bij Mosa nog wel door Dick Lion in eigen beheer uitgevoerd. Deze theepot zit o.a. in de collectie van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.
29 november 2018
Dit gebeurt zo nu en dan..... een schenking aan ons museum!
Theo Janssen uit Voorburg is een gepassioneerd verzamelaar van het glas ontworpen door Willem Jacob Rozendaal. Hij schonk het MAG museum twee vazen die dubbel in zijn verzameling zaten. Wij zijn hier erg blij mee. Ze staan nu te pronken in het museum.
Links: Vaas Coquille, in 1938 ontworpen door Willem Jacob Rozendaal voor de Kristalunie in Maastricht en uitgevoerd in een onregelmatige komvorm met verticaal draaiende golven die eindigen in een bovenrand met vijf plooien. Deze vaas is maar 2 jaar te koop geweest en werd uitgevoerd in de kleuren fumi, goud craquelé en in helder glas. Naast de vaas Coquille, bestaat er ook een schaal Coquille. Ook deze is te zien in het museum.
Rechts: Vaas Quadravera uit 1939. Quadravera is de laatste belangrijke serie die Willem Jacob Rozendaal voor de Kristalunie ontwierp. Deze serie bestond uit een achttal vazen, schalen en pullen. Uitgevoerd in de nieuwe kleur uit 1937: Duochroom, een zacht olijfgroen met een blauwzwarte weerschijn.
22 november 2018
1887, een belangrijk jaar voor Maastricht.
Op 19 september 1874 bedacht Minister Samuel van Houten een wet waarbij het verboden werd om kinderen tot 12 jaar te laten werken. Het bekende "Kinderwetje van Van Houten". De naleving van deze wet liet nogal te wensen over, met als gevolg dat er in 1887 een Parlementaire Enquête gehouden werd, waarbij zowel werkgevers, werknemers en ex-werknemers van verschillende bedrijven, o.a. Regout, gehoord werden.
Regout en de kinderarbeid: die associatie zal niet meer verdwijnen.
Maar er gebeurde meer in 1887.
Het hier afgebeelde Koffieservies is gemaakt in 1887. Het model heet Fransch. Het decor heet Plata 2 en roept bij velen vertedering op. Het is daardoor een gezocht decor geworden.
Dit koffieservies is te zien in het MAG museum, iedere donderdag, zaterdag en zondag geopend van 13:00 tot 17:00 uur.
6 november 2018
Het overgrote deel van het Maastrichtse aardewerk of porselein wordt in mallen gegoten. Maar een heel klein percentage wordt met hand gevormd, hetzij op de draaischijf of echt handgevormd.
In het MAG museum kunt u de mallen zien waarmee bij Petrus Regout de mooiste voorwerpen gemaakt werden en wij leggen u graag uit hoe dit in zijn werk ging.
6 november 2018
Deze week is het 100 jaar geleden dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog, of zoals onze zuiderburen zeggen De Grote Oorlog.
In augustus 1914 viel Duitsland België binnen en op 6 oktober werd Antwerpen beschoten en gebombardeerd met Zeppelinbommen. Honderdduizenden burgers en 4000 Belgische soldaten vluchtten naar Nederland.
Ter gelegenheid hiervan werden door de Société Céramique Maestricht een drietal borden uitgegeven.
Het bord met de opdruk "Onder deez' boom is het veilig buiten - anno 1914" was een ontwerp van de kunstenaar Henri Verstijnen (1882-1940). Het bord "In veilige haven" was van de bekende Maastrichtse keramiekschilder Joseph Frenay. Het derde bord, "Buiten gevaar 1914" is gesigneerd met ET of TE. Wie achter deze initialen schuilgaat is niet bekend.
Op alle drie de borden is de skyline van Antwerpen te zien, met daarboven de ontploffingen van de explosieven. In 1915 heeft het Duitse leger langs de grens van België en Nederland een stroomhek onder hoogspanning geplaatst. Dit kostte zo'n duizend mensen het leven.
Deze drie borden zijn te zien in het MAG museum. Geopend iedere donderdag, zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 uur. Voor groepen is het museum buiten deze openingstijden op afspraak geopend.
18 oktober 2018
Regelmatig zijn er nieuwe aanwinsten te vinden in het MAG museum. De collectie bowlstellen naar een ontwerp van Willem Jacob Rozendaal is uitgebreid met de bowlpot Panacee uit 1931, in de zeldzame kleur Amber. Deze pot is er in 2 maten, 3 of 5 liter. In het museum zijn beide maten te vinden. Om u een indruk te geven van de prijzen in 1931: deze 3 liter pot kostte in 1931 fl. 5,50. Nu iets meer....
13 augustus 2018
Bij het MAG museum vindt u de mooiste designontwerpen van Maastrichts Aardewerk en Glas. Maar zo nu en dan lopen we tegen dingen aan die nu niet direct in de categorie design te plaatsen zijn. Dat wil beslist niet zeggen dat ze niet leuk zijn.De laatste vondst is heel bepalend geweest voor de meisjeslaapkamer in de eind vijftiger, begin zestiger jaren. De bekende kopjes, meestal in zwart, gemaakt zijn bij JEMA Keramisch Aterlier B.V. in Maastricht. Deze fabriek heeft bestaan van 1945 tot 1964. De oprichter was Jelis Mager. De eerste twee letter van voor- en achternaam vormen de bedrijfsnaam.
Er werden voornamelijk beeldjes gemaakt van dierenfiguren. Nu zouden we dit kitsch noemen. U vindt ze dan ook niet in het MAG museum. Een uitzondering daarop zijn de twee kopjes, omdat zij heel tijdsbepalend zijn.
1 augustus 2018
Een nieuwe aanwinst voor het MAG museum: de in 1932 door W.J. Rozendaal voor de Kristalunie in Maastricht ontworpen vaas Algol in de kleur Vert-chine. 1932 was een vruchtbaar jaar voor de ontwerpen van Willem Jacob Rozendaal. Talloze nieuwe ontwerpen zagen het licht. Algol was één van deze ontwerpen.
1 juli 2018
Er zijn weer een aantal nieuwe items te zien in het MAG museum. Eén daarvan is de zeldzame vaas Tulp, in de nog meer zeldzame kleur Clair de Lune. Een ontwerp van Willem Jacob Rozendaal uit 1932. Deze kleur was naar de smaak van de mensen in de dertiger jaren te gewaagd, vandaar dat hij nu, ruim 80 jaar later, moeilijk te vinden is.
2 juni 2018
In 1924 begon W.J. Rozendaal in Maastricht met het ontwerpen van aardewerk voor Petrus Regout. Één jaar later in 1925 ontwierp hij zijn misschien wel het meest iconische ontwerp voor Regout, het servies Serail. De opeengestapelde platte bollen en de gekartelde oren wijzen op de Oosterse invloed die sterk aanwezig was in veel kunstvormen. In het MAG museum kunt u vanaf nu het servies Serail bewonderen. Klik op de afbeelding om dit servies goed te zien.
29 april 2018
Koningsdag hebben we nog maar net achter de rug of we gaan alweer richting de volgende feestdag: 5 mei. Eerst hebben de natuurlijk de herdenking op 4 mei. Aan dat herdenken willen we ook in het MAG museum aandacht schenken. In dit geval niet aan de tweede wereldoorlog, maar aan de eerste wereldoorlog. Onze zuiderburen hebben het dan over “De Grote Oorlog”. Bij de val van Antwerpen op 10 oktober 1914 vluchtten er naar schatting 4000 Belgische soldaten en honderdduizenden burgers naar Nederland, waar ze werden opgevangen. Als herinnering aan dit feit werden in 1915 drie ontwerpers aangezocht door de Société Céramique Maestricht om het thema “vluchtelingen” vast te leggen. Henri Verstijnen, Joseph Frenay en een (nu nog) onbekende kunstenaar met de initialen ET of TE tekenden voor de ontwerpen van drie wandborden die te zien zijn in het MAG museum. Eén van deze borden ziet u hier, voor de andere twee moet u echt naar het MAG museum komen.
25 april 2018
Eén van de grootste ontwerpers van Maastrichts keramiek, en misschien wel dè grootste, is Edmond Bellefroid (1893-1971). Hij is bekend als vormgever, maar ook als kunstschilder. Van 1929 tot 1946 heeft hij, als opvolger van Willem Jacob Rozendaal, serviezen ontworpen voor Petrus Regout in Maastricht. Van 1946 tot in de zeventiger jaren was hij werkzaam als vormgever bij MOSA. Ook hier heeft hij vele mooie serviezen ontworpen. Het MAG museum heeft één van deze ontwerpen onlangs aan zijn collectie toegevoegd: het thee- en mokkaservies Norma. In 1954 door Bellefroid ontworpen. Kenmerkend voor dit servies is de ovale vorm. Het servies is uitgevoerd en de kleuren wit en celadon met wit. Het kent geen decoraties, geheel in de stijl van Bellefroid, die dit overbodig vond omdat het ontwerp wel zonder versiering kon.
27 maart 2018
Volgens ons het meest iconische aardewerk dat in Maastricht gecreëerd is: het theeservies Thea uit 1933. Het is een ontwerp van de Maastrichtse kunstenaar Edmond Bellefroid. Het is uitgebracht in een aantal kleuren, waarvan groen een zeer opvallende is. Een feest voor het oog. Wij zijn het Paasweekend drie dagen geopend; Paas-zaterdag, -zondag en -maandag. Een mooie gelegenheid om er even op uit te gaan.
13 maart 2018
Regelmatig krijgt het MAG museum items te koop aangeboden. Deze week werden we verrast met een schenking door een fan van het museum. Het bleek de theepot Hazewindhond te zijn. Deze theepot is ontworpen in 1918 en gemaakt bij MOSA in Maastricht. De ontwerper is helaas (nog) onbekend.
Waarom is deze theepot zo bijzonder? Het handvat is een gestileerde Hazewindhond en laat nu in het gemeentewapen van Ruurlo dezelfde hazewindhond voorkomen.
8 maart 2018
In 1933 ontwierp Edmond Bellefroid voor Petrus Regout het servies Strand. Dit servies werd exclusief verkocht door de HEMA.
Het is één van de vele designklassiekers die Edmond Bellefroid ontworpen heeft. Het servies is genoemd naar de inkoper van de HEMA, de heer Stranders. Hoewel dit servies in een grote oplage gemaakt is, 1460 moules (mallen) wijst op meer dan 100.000 serviezen, is het nu een zeer gezocht ontwerp, waar moeilijk de hand op te leggen is. Naast de versie op de foto, wit met oranje handvatten en een zwarte stip, is in het MAG museum ook de versie met een groen met zilver decor te zien. Naast het servies Strand zijn er in het MAG museum meerdere ontwerpen van Edmond Bellefroid te bewonderen.
14 februari 2018
Is dit ook Maastrichts aardewerk? Jazeker, naast Regout, Société Céramique en Mosa zijn er veel kleinere keramiek-fabriekjes en -ateliers actief geweest in Maastricht. Een daarvan is FREMI, gesticht in 1945 door Freddy Broekhuijsen, geboren op 7 januari 1923 in Maastricht. Na de HBS volgt hij aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht een opleiding tot modeontwerper. Op 1 januari begint hij in Maastricht een atelier voor kunstkeramische producten. In het atelier maakt hij, samen met een aantal medewerkers keramiek, veelal met een religieus achtergrond. In het MAG museum vindt u één van zijn producten, een Franciscaner monnik. Het beeld is 37,5 cm hoog en tussen 1945 en 1954 gemaakt in chamotteklei en daarna geglazuurd. Freddy Broekhuisen overleed op 29 augustus 2006.
Klik op de afbeelding om het hele beeld te zien.
24 november 2017
Oud nieuws? Het is nieuw, maar toch ook weer oud. Nieuw in het MAG museum, maar al weer bijna 90 jaar oud.
In 1929 ontwierp Willem Jacob Rozendaal de vaas Freia voor de Kristalunie in Maastricht. Deze vaas laat als geen ander zien dat de glasslijpers bij de Kristalunie hun vak verstonden. Deze vaas is gemaakt in 2 kleuren: Fumi en Emerald. De vaas die u in het MAG museum kunt bekijken is in de kleur Fumi. In een oude catalogus uit 1932 staat deze vaas afgebeeld en is te koop voor Fl. 4,00. Ondertussen is de prijs iets gestegen......
16 november 2017
Het is al weer zo'n 20 jaar geleden dat er voor het laatst gebruiksaardewerk in Maastricht gemaakt werd. Maastricht kende, naast een aantal kleine keramiekfabriekjes, drie grote fabrieken. De bekendste is Petrus Regout. Daarnaast was er ook de Société Céramique, begonnen in 1863 en in 1958 gefuseerd met de Sphinx (v.h. Petrus Regout). Stopte de Sphinx in 1969 met de fabricage van gebruiksaardewerk, de derde grote fabriek, Mosa, ging nog door tot het eind van de 20e eeuw.
De Société Céramique heeft dus 107 jaar bestaan als een zelfstandig bedrijf. In 1913 bestond de Société Céramique 50 jaar en ter gelegenheid hiervan werd een, in een zeer beperkte oplage vervaardigd, gedenkbord uitgebracht. Het is een kolossaal bord met een diameter van maar liefst 37 cm. Het ontwerp en de beschildering is hoogst waarschijnlijk van de hand van Henri Verstijnen. Hoewel het bord niet gesigneerd is, wijst de stijl van decoreren overduidelijk in de richting van Henri Verstijnen.
Het bord is rijk versierd met eikentakken en eikels, het symbool voor kracht en daartussen het portret van Directeur- Gérand Victor Jaunez. Het middenpatroon vertoont de fabriek met rokende schoorstenen, een manspersoon voorstellende Laborem ( = arbeid) en een vrouwspersoon Scienta ( = kennis, wetenschap), met aan haar voeten het symbool van de wijsheid de Uil. Onderin staat het meest gebruikte fabrieksmerkje tussen de diverse werkzaamheden in de aardewerkfabriek.
(Beschrijving van het bord uit het boek: "Vaderlandse Geschiedenis op Maastrichts Aardewerk" van Willem en Anke Meershoek.)
20 oktober 2017
Het lijkt erop dat ons een echt herfstweekend te wachten staat. Niets is dan heerlijker om een mooi (en warm) museum te bezoeken. Bij het MAG museum zijn weer tal van nieuwe items te bekijken. Onder andere een prachtig bord uitgebracht bij het 100 jarig bestaan van MOSA in een gelimiteerde en genummerde oplage. Ons bord heeft nummer 1 en is op 3 juni 1983 uitgereikt aan de oudste dan nog levende werknemer van MOSA de heer Mathieu Luijten. Het decor ontwerp is van de hand van Ton Johannisma en genaamd Jubilee.
Het MAG museum is iedere zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 uur geopend. Op afspraak zijn wij ook open voor groepen van 8 tot 18 personen. Ook ideaal te combineren met een bezoek aan de Carel Willing tentoonstelling in kasteel Ruurlo.
2 oktober 2017
Het MAG museum schenkt servies aan Museum GoudA.
In de collectie van het MAG museum bevond zich een vreemde eend in de bijt. MAG staat voor Maastrichts Aardewerk en Glas en daar hoort een servies van Plateelfabriek Zuid Holland uit Gouda natuurlijk niet bij. Dit servies, genaamd Gobana, stond al een tijdje in het depot van het MAG museum. Toen de eigenaren van het MAG museum enige weken geleden het Museum GoudA bezochten en in het depot van dat museum op zoek gingen naar het servies Gobana was dat niet te vinden. Tijdens een gesprek met de conservator van Museum GoudA, de heer Hans Vogels, bleek dat hij Gobana niet kende. Eigenlijk heel vreemd, want het museum beschikt over een zeer uitgebreide collectie van Plateelfabriek Zuid Holland. Hij was dan ook erg benieuwd naar dit servies en blij verrast toen hij hoorde dat het MAG museum dit servies wilde schenken aan Museum GoudA.
Afgelopen week brachten Jeannette en Wim Masman een bezoek aan Gouda en hebben hierbij het servies overhandigd aan Hans Vogels. Hij beloofde hen op de hoogte te houden van de resultaten van de speurtocht naar de geschiedenis van dit servies. Hij was erg benieuwd of te achterhalen zou zijn wie de ontwerper van dit servies was. Hij dacht direct aan Leen Muller, een bekende kunstenaar die veel ontwerpen voor de Plateelfabriek Zuid Holland gemaakt heeft. Op de foto bekijken Hans Vogels en Wim Masman het onbekende servies Gobana
14 augustus 2017
Het MAG museum gaat uitbreiden. Vanaf medio oktober komen er 6 nieuwe vitrines bij en staan er totaal 30 vitrines gevuld met Maastrichts Aardewerk en Glas. De uitbreiding is ook bedoeld om thematentoonstellingen te houden, gewijd aan één specifieke kunstenaar. Zo heeft het MAG museum veel ontwerpen van de bekende Maastrichtse kunstenaar Edmond Bellefroid in zijn collectie. Deze staan nu voor een deel in het depot, maar kunnen na de uitbreiding getoond worden.
Nu al te zien: een perenhouten mal (in Maastricht zeggen ze "Moule") van de Kristalunie waarin het glas geblazen werd. Waarschijnlijk is dit de "Moule" van een bollenglas. Een schenking van een enthousiaste bezoeker uit Maastricht, wiens vader werkzaam was bij de Kristalunie. Een bezoeker uit Maastricht? Jazeker, bezoekers komen uit het hele land en opvallend vaak uit Maastricht.
Klik op de foto om deze te vergroten.
27 juni 2017
Op zaterdag 1 juli en op zondag 2 juli is het MAG museum gesloten in verband met de wisseling van de expositie van Ger Stadman naar de expositie van Ini Gerink. Op vrijdag 7 juli bent u van 16:00 tot 18:00 uur van harte welkom op de vernissage van de schilderijenexpositie van Ini Gerink. U betaalt hiervoor geen entreekosten.
Vanaf 8 juli is het museum weer iedere zaterdag en zondag geopend van 13:00 tot 17:00 uur. Er zijn weer een aantal nieuwe Maastrichtse aardewerken te bekijken.
15 juni 2017
De expositie van de schilderijen van Ger Stadman gemist? Dan heeft u nog 2 dagen de kans om deze prachtige expositie te bezoeken. Op zaterdag 24 juni en op zondag 25 juni van 13:00 tot 17:00 uur.
Het weekend van 1 en 2 juli is het MAG museum gesloten in verband met de wisseling van de expositie. Op vrijdag 7 juli van 16:00 tot 18:00 vindt de vernissage plaats van de de schilderijenexpositie van Ini Gerink. Deze expositie loopt tot en met 1 oktober 2017.
14 mei 2017
In het MAG museum vindt u nu ook een aantal ontwerpen van de bekende Belgische ontwerper Pieter Stockmans. Stockmans was van 1966 tot 1989 industrieel ontwerper bij de porseleinfabriek Koninklijke MOSA te Maastricht. Zijn meest verkochte ontwerp is een kopje dat ongetwijfeld iedere Nederlander in handen heeft gehad; het model Sonja. Ontworpen in 1967. Hiervan waren in 2000 al circa 50 miljoen stuks verkocht!
Klik op de foto om deze te vergroten.
In de latere jaren werden de ontwerpen van Stockmans steeds strakker en deze worden nu gezien als een toppunt van design. Hij heeft in verschillende musea van naam al overzichtstentoonstellingen gehad en grote musea hebben zijn ontwerpen in hun collectie.
Eén van zijn meest geslaagde ontwerpen is het koffieservies Tête-à-Tête. Ontworpen voor MOSA in 1983 en nu al behorend tot de designklassiekers. In het MAG museum vindt u een tweetal uitvoeringen van dit servies.
Klik op de foto om deze te vergroten.
28 maart 2017
Van 1 april tot en met 25 juni exposeert Ger Stadman zijn Frans getinte schilderijen. Meer kunt u lezen op De galerie.
In het museum zijn weer een aantal nieuwe objecten te zien. Eén daarvan is de vaas Halcyon. Een ontwerp van de kunstenaar Willem Jacob Rozendaal uit 1933 in de zeldzame kleur Clair de Lune. In het museum vindt u ook dezelfde vaas in de kleur Paars.
4 maart 2017
In het MAG museum vindt u veel verrassende voorwerpen. Eén daarvan is een menukaart, ontworpen door Willem Jacob Rozendaal en gemaakt bij Petrus Regout en Co in Maastricht. Het is een menukaart voor het diner bij de Jaarvergadering van Het Verbond van Nederlandsche Werkgevers in september 1929 in Maastricht.
In het museum kunt u zien wat de heren (en dames?) in Bourgondisch Maastricht voorgeschoteld kregen.
24 januari 2017
Tot 1938 was Willem Jacob Rozendaal als kunstenaar/ontwerper in vaste dienst bij de Kristalunie. Het duurde tot 1954 voordat er opnieuw een kunstenaar aangesteld werd als ontwerper. Max Verboeket (1922 - 2015) heeft tussen 1954 en 1972 vele glasontwerpen gemaakt. Bekend zijn geworden zijn veelkleurig glasservies "Carnaval" en zijn "Manuvaria"en "KristalunieKen". Van deze laatste twee is een kleine collectie in het MAG museum aanwezig.
19 december 2016
Naast de fantastische expositie "Het verlaten verleden"van Jorrit van der Kolk, zijn er ook een aantal nieuwe glasontwerpen van W.J. Rozendaal te bewonderen. Helemaal nieuw zijn ze niet, want ze zijn ontworpen en gemaakt in 1932, maar voor het MAG museum zijn ze wel nieuw. De groene vaas is niet bekend uit boeken en catalogi, maar is voor 100% een ontwerp van J.W. Rozendaal. Naast deze Groene versie is er ook nog een Fumi- en een Paarskleurige versie bekend. Apis is wel bekend uit catalogi, zoals u op de "bouwtekening" kunt zien, maar staat bij verzamelaars als zeldzaam bekend.
4 december 2016
Op zaterdag 10 december 2016 van 15:00 uur tot 17:00 uur vind de vernissage plaats van de fototentoonstelling "Het verlaten verleden" van fotograaf Jorrit van de Kolk uit Lochem. Sfeervolle foto's van voornamelijk interieurs van al jaren leegstaande gebouwen.
Omdat er een grote belangstelling op de openingsdag verwacht wordt, en u misschien deze drukte wilt vermijden, bent u ook op zondag 11 december van 13:00 tot 17:00 uur welkom om deze expositie te bekijken. Uiteraard is er ook dan het traditionele glaasje prosecco.
Daarna is de expositie nog tot 26 maart 2017 elke zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 uur te bezoeken.
8 november 2016
Nog tot 27 november kunt u de expositie "Explosies van kleuren" van Jan Reudink komen bekijken. Op 3 en 4 december is de galerie en het museum gesloten in verband met het wisselen van de expositie. De schilderijen van Jan Reudink gaan plaats maken voor de foto's van de bekende Lochemse fotograaf Jorrit van der Kolk. De vernissage van deze tentoonstelling zal op 10 december om 15:00 uur zijn. Zet het alvast in uw agenda.
16 oktober 2016
Vanaf vandaag te zien het servies FLAT, ontworpen in 1966 door Edmond Bellefroid met het decor Faenza. Het bijzondere aan dit servies is alle onderdelen aan de onderzijde beschreven en gesigneerd zijn door de ontwerper. Een unieke collectie dus.
Flat werd ontworpen door Edmond Bellefroid samen met Sjef Schijns en werd een groot succes. Op de Biënnale te Faenza in 1968 won het servies een gouden medaille en een jaar later kreeg Flat het certificaat Gulden Vorm in Utrecht uitgereikt.
7 oktober 2016
Vanaf vandaag zijn de openingstijden van het museum gewijzigd. Het museum is nu iedere zaterdag en zondag geopend van 13:00 tot 17:00 uur.
25 september 2016
Nieuw in het museum: het likeurstel Volutus, in 1932 ontworpen door Willem Jacob Rozendaal.
17 september 2016
Vanaf vandaag t/m 27 november kunt u genieten van de expositie van schilderijen van Jan Reudink. De titel van de expositie is "Explosies van kleuren", een titel die de lading volledig dekt. Om 15:00 wordt de expositie geopend door de zus van de kunstenaar, Ditje Kisjes. U bent van harte welkom.
1 september 2016
Nieuw in de collectie is het theeserviesTilly uit 1933.Het servies, in een strakke art-deco vorm, is ontworpen door de Maastrichtse kunstenaar Edmond Bellefroid. Het is verrassend om te zien hoe hedendaags een 83 jaar oud ontwerp er uit kan zien.
Op zaterdag 3 en zondag 4 september hebt u de laatste gelegenheid om de fantastische foto-expositie "Stopping Time" van Erik Klein Brinke te zien. Daarna gaan we wisselen van expositie. Hierdoor zijn we op zaterdag 10 en zondag 11 september gesloten. Op zaterdag 17 september bent u welkom op de Vernissage van de expositie "Explosies van kleuren" van Jan Reudink.
11 augustus 2016
Nieuw in de collectie is een servies met alle kenmerken van de Art Deco stijl. Het servies "Norwich" is ontworpen en gemaakt in 1934 bij de Société Céramique in Maastricht. Helaas is de ontwerper (nog) onbekend.
Het servies is gemaakt in opdracht van een reder en bedoeld voor de ferry tussen Hoek van Holland en Engeland. De vorm doet ook duidelijk denken aan een boot. De bovenkant van alle onderdelen van dit servies zijn rond, dit in duidelijk contrast met de vierkante onderkant. De naam "Norwich" roept ook vraagtekens op, immers de ferry van Hoek van Holland vaart op Harwich en niet op Norwich. Ook vreemd; het servies is meestal aan de onderzijde niet gemerkt met Société Céramique, maar de ene keer met "Norwich Made in Holland" en de ander keer met "Made in England". Dat "Made in England" zou gedaan zijn om de Engelse reder te plezieren.
29 juni 2016
Nieuw in het museum is een 87 jaar oude schaal. In 1929 ontworpen door J.W. Rozendaal en gemaakt bij de Kristalunie in Maastricht. Deze schaal is een zeldzaam exemplaar, die ook nog gemaakt is in de nog zeldzame kleur Clair de Lune.
Kom kijken en geniet dan ook van de verbazingwekkende foto's van Erik Klein Brinke. Erik is er in geslaagd om de tijd even stil te zetten, met als resultaat heel mooie foto's van botsende waterdruppels.
16 juni 2016
Komende zaterdag en zondag zijn wij weer geopend. Zaterdag van 14:00 tot 17:00 uur, maar zondag tijdens "Heerlijk Ruurlo" extra lang van 13:00 tot 18:00 uur.
Kom "Heerlijk" genieten van de wonderbaarlijke foto's van de expositie "Stopping Time" van Erik Klein Brinke en natuurlijk van prachtig Maastrichts glas- en aardewerk. U bent van harte welkom.
11 juni 2016
Zaterdag 4 juni is de druk bezochte opening van de expositie van foto's van Erik Klein Brinke geweest. Deze expositie is nog te zien tot 4 september.
Een dag later deden we een interessante ontdekking. In het museum hangt een crucifix uit palmhout gesneden en gesigneerd W.J. Rozendaal. Het vermoeden bestond dat de crucifix in 1938, of later, door Rozendaal gesneden was toen hij leraar werd aan de Koninklijke Academie voor Beelden Kunsten in Den Haag. Tot onze verrassing bleek er, nauwelijks zichtbaar, nog een signatuur op de achterkant van het kruis te staan. Hiermee is de crucifix inderdaad gedateerd op 1938. Om nog preciezer te zijn 27 oktober 1938. Er zijn geen andere houtsnijwerken van Rozendaal bekend, dit is dus met recht een uniek exemplaar.
29 mei 2016
Zaterdag 4 juni om 14:00 uur vindt de opening van de expositie van foto's van Erik Klein Brinke plaats. U kunt daarbij zijn. Klik op onderstaande uitnodiging om de hele uitnodiging te zien.
27 mei 2016
Dit weekend, zaterdag 28 mei van 12:00 tot 17:00 uur en zondag 29 mei van 14:00 tot 17:00 uur heeft u de laatste kans om (nog) een keer te kijken naar de expositie "Dromend door de Achterhoek" van schilderijen van Marlies Swarttouw.
Vanaf 4 juni tot 4 september exposeert Erik Klein Brinke foto's met als titel "Stopping Time". De opening van deze expositie is 4 juni om 14:00 uur. U bent bij beide gelegenheden van harte welkom.
24 april 2016
Afgelopen week zijn er 5 nieuwe vitrines geplaatst. Hierdoor kunnen wij u weer veel nieuwe items laten zien. Nieuw is onder andere een mokkakopje van Chris van der Hoef verkocht bij "De Woning" in 1903. Dit kopje is vooral bijzonder door de afwijkende kleurstelling. In de meeste Van der Hoef "blokjes"-decors zijn de kleuren groen en geel gebruikt. Bij dit mokkakopje is gebruikgemaakt van oud-roze en grijs.
Ook nieuw is de Antares vaas van W.J. Rozendaal uit 1931. Loop rustig even binnen, wij zijn vandaag geopend van 14:00 tot 18:00 uur.
25 maart 2016
Nieuw bij het MAG museum: Het kinderservies Artis. Het decor van dit servies is 90 jaar geleden in 1926 ontworpen door W.J. Rozendaal. Op dit servies zijn allerlei dieren afgebeeld in de typische Rozendaal stijl. Dit servies is te zien in een aantal musea in Nederland. Ook bij het MAG museum. Wij zijn beide Paasdagen geopend van 14:00 tot 17:00 uur.
15 maart 2016
Nieuw bij het MAG museum is het cocktailstel Travar. In 1932 ontworpen door W.J. Rozendaal en tussen 1932 en 1938 verkocht door de Kristalunie in Maastricht. Van dit stel zijn bij ons geen meerdere exemplaren bekend. Zeldzaam dus.
6 maart 2016
Gisteren, 5 maart, vond de vernissage plaats van de schilderijententoonstelling van Marlies Swarttouw. Het was een geanimeerde en drukbezochte vernissage die door Barbara Bodegom, de Voorzitter van KunstKring Ruurlo, op een leerzame wijze geopend werd. Vandaag is het MAG museum van 14:00 tot 17:00 uur geopend.
28 februari 2016
Vandaag hebben we de expositie "Dromend door de Achterhoek" van Marlies Swarttouw ingericht.
Van 6 maart tot 29 mei kunt u komen genieten van deze tentoonstelling.
26 februari 2016
Dit weekend vindt de wisseling van exposities plaats. Drie maanden heeft u kunnen genieten van de expressieve schilderijen van Gerda Oonk-Jansen. Van 6 maart tot 29 mei zijn de impressionistische schilderijen van Marlies Swarttouw te bewonderen. U bent van harte welkom.
17 februari 2016
Op dit moment is het MAG museum gesloten in verband met een wisseling van de schilderijenexpositie.
Vanaf 6 maart zijn de schilderijen van Marlies Swarttouw te bewonderen. De Vernissage op 5 maart is, gezien de beperkte ruimte, alleen toegankelijk voor genodigden.
1 februari 2016
Op zondag 7 februari bent u van 14:00 tot 17:00 uur van harte welkom bij het MAG museum. Bij het zien van dit servies (en er is veeeel meer dan op deze foto staat) horen wij regelmatig de opmerking: "Dit had oma vroeger toch ook...... Waar is dat eigenlijk gebleven?" Kom ook jeugdherinneringen ophalen!
26 januari 2016
Op zaterdag 30 januari is het MAG museum geopend van 12:00 tot 17:00. U bent van harte welkom.
18 januari 2016
Op zaterdag 23 januari is het MAG museum van 14:00 tot 17:00 geopend. De collectie wijzigt doorlopend. Ook vandaag zal er weer iets nieuws te zien zijn.
11 januari 2016
Zaterdag 16 januari is het MAG museum geopend van 14:00 tot 17:00 uur.
De expositie van schilderijen van Gerda Oonk-Jansen is door de vele enthousiaste reacties met één maand verlengd tot 14 februari 2016.
5 januari 2016
Zondag 10 januari is het MAG museum geopend van 14:00 tot 17:00 uur.
Nieuw in de collectie is het olie- en azijnstel, de specerijpotjes en de voorraadpotten met het decor Faust. Dit decor is in 1929 ontworpen door Guillaume Marie Edmond Bellefroid (Maastricht 1893 - Maastricht 1971). Andere objecten met dit decor kunt u bekijken in Het Gemeente Museum in Den Haag. http://www.gemeentemuseum.nl/en/collection/item/3508
U bent van harte welkom om te komen kijken.
31 december 2015
Zojuist is de trekking van de verloting geweest. Omdat we zo veel leuke en enthousiaste reacties gehad hebben, hebben we besloten om niet 2, maar 2 x 2 prachtige Madoera champagneschalen te verloten. Er zijn dus 2 winnaars. Onder de delers en likers is het lot gevallen op Dini Centen uit Deventer. Bij het 2e stel glazen hebben we gekeken naar wie het vaakst de Facebook pagina van het MAG museum gedeeld heeft. Lia Uit de Weerd- Breukers mag 2 prachtige champagnecoupes komen halen bij het MAG museum. Dus Dini en Lia, als jullie snel zijn kunnen jullie vanavond nog klinken. Gefeliciteerd!
30 december 2015
Morgen is de trekking waarbij u 2 prachtige kristallen champagnecoupes Madoera, ontworpen in 1931 door Willem Jacob Rozendaal, kunt winnen door de Facebook pagina van het MAG museum te delen. Klik links op het Facebook logo om naar onze Facebook pagina te gaan en deel en wie weet bent u de gelukkige.
Zondag 3 januari is het MAG museum geopend van 14:00 tot 17:00 uur.
Nieuw in de collectie is het olie- en azijnstel, de specerijpotjes en de voorraadpotten met het decor Faust. Dit decor is in 1929 ontworpen door Guillaume Marie Edmond Bellefroid (Maastricht 1893 - Maastricht 1971). Andere objecten met dit decor kunt u bekijken in Het Gemeente Museum in Den Haag. http://www.gemeentemuseum.nl/en/collection/item/3508
U bent van harte welkom om te komen kijken.
21 decemder 2015
Natuurlijk wilt u er na 2 Kerstdagen met binnen zitten, heerlijk eten en drinken wel even uit.
Daarom zijn wij "derde" Kerstdag, 27 december 2015 van 14:00 tot 17:00 uur geopend. Kom genieten van de prachtige kunstwerken van Gerda Oonk-Jansen, het glas van Willem Jacob Rozendaal en het keramiek van Edmond Bellefroid (1893-1971). U bent van harte welkom.
19 december 2015
Vandaag zijn wij tot 17:00 uur geopend. Nieuw in de collectie deze week o.a. een zeldzaam Omar elixirkarafje uit 1931. Het Omar karafje is er in 4 maten. 1000 cl., 750 cl., 500 cl. en het zeldzame elixirkarafje. Bij ons zijn 3 maten te bewonderen.
13 december 2015
Vandaag, tijdens de Reurlse Winterdag, hebben wij ruim 60 mensen ontvangen. We hebben heel veel enthousiaste reacties gekregen. Een aantal keren gehoord: "Dit is een aanwinst voor Ruurlo". Daar zijn wij blij mee.
Als u deze gelegenheid gemist hebt, dan is er een herkansing. Aanstaande zaterdag, 19 december, is het MAG museum geopend van 12:00 tot 17:00 uur. U bent van harte welkom.
10 december 2015
Kom zondag 13 december genieten van de Reurlse Winterdag. het MAG museum is open van 12:00 uur tot 17:00 uur en natuurlijk hebben wij Glühwein voor u. 't Mag ook een heerlijke espresso zijn hoor.
6 december 2015
6 december zijn we open geweest en we zijn verrast door de toeloop. Veel enthousiaste bezoekers. We konden ook heel goed merken dat de mond tot mond reclame goed begint te werken. Veel nieuwe bezoekers kwamen op aanraden van eerdere bezoekers. De schilderijen van Gerda Oonk-Janssen oogsten opnieuw veel waardering. Nieuw in onze collectie is een roomstel van Willem Roozendaal, "Ivor", ontworpen in 1931,
28 november 2015
Op zaterdag 5 december 2015 zijn we geopend van 10:00 uur tot 17:00 uur.
26 november 2015
Op zaterdag 28 november 2015 zijn we van 14:00 uur tot 17:00 uur geopend. Nieuw te zien bij het MAG museum:
15 november 2015
Op zondag 22 november 2015 is het MAG museum geopend van 14:00 tot 17:00 uur.
14 november 2015
Wij zijn geopend van 14:00 tot 17:00 uur. U bent van harte welkom om glas, keramiek en de schilderijen van Gerda Oonk-Jansen te komen bekijken. Ook hebben wij voor u leuke nostalgische cadeaus voor Sint en Kerst.
7 november 2015
Vandaag was ons museum voor het eerst voor het publiek geopend. We hebben veel geïnteresseerde mensen over de vloer gehad.
Een tweetal hele leuke momenten?
Eén van de bezoekers had een wel heel leuk en mooi cadeau bij zich. Wij kregen een wandbord ontworpen in 1927 door Willem Rozendaal. Het decor heet "Memphis". Het bord is gemaakt bij Petrus Regout.
Vanzelfsprekend zijn wij erg blij met deze nieuwe aanwinst. Vanaf nu kunt u dit bord bij het MAG museum zien.
Een tweede leuke moment was toen een geïnteresseerde bezoeker in één van de vele boeken met glaswerk aan het kijken was. Het oog van de conservator viel op een foto van een servies "De Beiaard" ontworpen door een zeer gerenommeerde H.G.H. (Eduard) Cuypers* in 1927. Voordat dit servies in productie genomen kon worden overleed echter Cuypers. Een medewerker van zijn ontwerpbureau, H. Kannegieter, zorgde ervoor dat het ontwerp toch uitgevoerd werd.
Eén onderdeel van het servies de "De Beiaard" viel op; nl. de kan. Deze lijkt namelijk zeer sterk op een tweetal kannen in onze collectie waarvan de herkomst nog niet bekend was. Wij namen wel aan dat het een ontwerp van Willem Rozendaal betrof, omdat de kan een aantal voor Rozendaal typische kenmerken heeft. Er zit een tweetal verschillen tussen deze kannen. (Klik op de foto's voor een duidelijker beeld)
1. De kan van Cuypers is geslepen. Niet vreemd, omdat er tot 1927 uitsluitend geslepen glaswerk bij De Kristalunie gemaakt werd. De opvolger van Cuypers, Willem Rozendaal, was de eerste ontwerper die met deze traditie brak.
2. Het oor van de niet geslepen kan zit hoger. Dit is een typisch voorbeeld van de Rozendaal kannen. Bij alle, door Rozendaal ontworpen kannen, steekt het oor boven de rand van de kan uit. Waarschijnlijk is de mal (zonder oor dus) waarin de kan van Cuypers geblazen is later gebruikt om de kannen in de typische Kristalunie kleuren te blazen. Dat Rozendaal hier de hand in gehad heeft is, gezien het oor, overduidelijk.