Max Verboeket

In het MAG museum is een bescheiden collectie Manuvaria en Kristalunieken van Max Verboeket te bekijken. Heel herkenbare objecten die u, als u ze ergens tegenkomt, direct zult herkennen.

Biografie:

Nederlandse emailleur, etser, graficus, industrieel ontwerper, ontwerper, (van glas) en schilder, geboren 8 juli 1922 Hoensbroek (Heerlen), overleden 23 januari 2015 in Maastricht.

Naast zijn ontwerpen voor geslepen kristallen serviezen is Verboeket vooral bekend om de zogenaamde “Kristalunieken”, eenmalig uitgevoerde objecten in individuele en expressieve vormen en kleuren die als draden in het glas zijn opgenomen.

Maximiliaan Leo Hubert Maria Verboeket studeerde in Maastricht aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool gebrandschilderd glas en fresco en aan de Jan van Eyck Academie vrij tekenen en schilderen.

Max Verboeket was in de periode 1954-1972 chefontwerper in vaste dienst bij de Kristalunie te Maastricht waar hij de opvolger was van W.J. Rozendaal, die echter al jaren weg was! Hij ontwierp kristallen drinkserviezen, vazen, "Manuvaria" en “Kristalunieken”.

Carnaval

"Carnaval", dat in 1956 door Verboeket werd geïntroduceerd, was het meest succesvol, (alhoewel Verboeket eigenlijk alleen grapefruitglas had ontworpen). Dit was een gekleurd servies, althans de kelk was gekleurd. Max Verboeket heeft het servies als het ware gecomponeerd uit verschillende, nog door Rozendaal ontworpen modellen en het een bont kleurenscala gegeven. Juist door die kleurstelling vormde het servies een geheel, de vormgeving was en is zeer divers. Het was een enorm groot servies, met uiteindelijk 22 verschillende modellen. Elk model werd per 6 stuks in 6 verschillende kleuren geleverd. Deze 6 kleuren zorgden voor eenheid en tegelijkertijd voor een waar "Carnaval" op tafel.

Antiqua

In de jaren '60 ontstond de serie Antiqua: vazen en kannen die geïnspireerd waren op de Romeinse oudheid en laat middeleeuws glas uit het Rijnland. 

Manuvaria en KristalunieKen

Max Verboeket neemt in de loop van de jaren zestig steeds meer afstand van de functionele vormgeving en gaat steeds grilliger ontwerpen. Een trend die zijn hoogtepunt vond in de latere “KristalunieKen” met organische vormen, ontstaan vanuit een aantal hoekige grondvormen, meer verwant aan de barokke, vrolijke glaskunst uit Italië en Frankrijk, dan aan de puriteinse Nederlandse glastraditie vormgegeven naar voorbeeld van de Zweedse glasindustrie zoals Orrefors en Kosta Boda.

Verboeket werd in 1969 docent aan de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht, waar begin jaren '80 plannen zijn ontwikkeld om een glasafdeling op te richten, die echter om uiteenlopende redenen niet van de grond is gekomen.